CAS 16 PV3S

obr4cfca36006cc6 1400

CAS 16 PV3S
Cisternová automobilová stříkačka o výkonu čerpadla 1600l/1 min. Vozidlo značky Praga V3S. Aktuálně V3S prochází generální opravou.

Historický pohled

Vozidlo Praga V3S v hasičském provedení zakoupil v prosinci roku 1960 Městský národní výbor Vrbno pod Pradědem. Jednalo se o první cisternové vozidlo v hasebním obvodě. Jako jedno z mála bylo od samého počátku v barvě khaki, kterou používala na svých vozidlech ČSLA (československá lidová armáda). 

Ve sboru byli jako strojníci na toto vozidlo určeni především Josef Novotný, bratři Jan a Václav Ligenzovi, později Bohumil Jehlář, postupem času se okruh těchto osob obměnil. V roce 1963 došlo u vozidla k dopravní nehodě, v důsledku čehož musel být vyměněn rám a kabina řidiče, přičemž barva automobilu zůstala zachována. Došlo však k drobné modernizaci, kdy vozidlo do doby výměny kabiny řidiče používalo tzv. praporky, tedy zařízení, jež ukazovalo směr jízdy vozidla vysunutím červeného praporku, který byl umístěn v horní části kabiny těsně za dveřmi řidiče a spolujezdce. Od výměny kabiny má její nová verze na předních blatnících blikače oranžové barvy. Dalším charakteristickým prvkem té doby byla červená barva majáků, ty mají v současné době barvu modrou. Poslední viditelnou změnou je úprava výfukového potrubí. K této změně došlo až v 80-tých letech minulého století. Jedním z důvodu byla skutečnost, že když se vozidlo mj. vracelo zpět od zásahu, tak znepříjemňovaly výfukové zplodiny život chodcům, cyklistům a dalším, kolem kterých vozidlo projíždělo.

obr4cfca35756301 1400

Vzhledem k charakteru vozidla CAS 16 na podvozku Praga V3S – tedy ryze terénního automobilu – bylo vozidlo nasazováno téměř na všechny požáry (převážně lesní) v horském terénu okresu Bruntál, tedy tam, kde se nemohla uplatnit vozidla zn. Škoda později Liaz nebo Tatra. Nikdy se nestalo, že by vrbenská Praga V3S nedorazila na místo zásahu. Mnohdy sice jela krokem, ale vždy vyjela a to jak zásluhou kvalitních řidičů – strojníků, tak i zásluhou konstrukce vozidla. Jedinou nevýhodou byla poměrně nízká konstrukční rychlost, která činí max. 60 km/hod.

CAS 16 PV3S vyjížděla i k zásahům trvajícím více dnů, např. zasahovala u rozsáhlých lesních požárů na Drakově, na Rejvízu, jindy zase u požárů zemědělských objektů na krnovsku či albrechticku. V dobách své největší slávy jezdila i jako tzv. alegorický vůz v prvomájových průvodech a naopak v zimním období, kdy ještě neexistovaly Technické služby města Vrbna pod Pradědem, to byli právě hasiči s Pragou V3S, kteří zapřahali pluh za toto vozidlo a prohrnovali místní komunikace.

I dnes je vozidlo zařazeno jako výjezdový vůz jednotky hasičů ve Vrbně pod Pradědem. Podléhá každoroční technické prohlídce, kterou bez větších problémů zvládá. V nynější době je stále využíváno převážně k požárům lesních porostů, luk a jiných nepřístupných míst, do kterých se nemohou dostat ani dnešní moderní vozidla.



Vytvořeno 18.6.2020 14:00:05 | přečteno 573x | ladislav.jelinek
 
Hasiči Vrbno pod Pradědem
Nádražní 660, Vrbno pod Pradědem
tel.: 739 467 093
e-mail: ondrej.chalupa@vrbnopp.cz
tel. HZ: 558 271 331 - kancelář velitele
tel. HZ: 558 271 332 - kancelář JSDH
tel. HZ: 558 271 333 - garáže

ZŘIZOVATEL:
Město Vrbno pod Pradědem
Nádražní 389
tel.: 554 795 111
fax: 554 751 610
e-mail: podatelna@vrbnopp.cz
load